Denní snění vzniklo v rámci rychlovky (napsat text podle zadání do 24 hodin, opět zábava s nálepkou saspi) a není ničím jiným, než krátkým nahlédnutím do mé tehdejší dílny. Možná poznáte některé motivy, které byly v té době u mne tak oblíbené, možná dokonce najdete i všechny odkazy na souběžné texty - jsou tuším čtyři, tři z nich už jsou dokonce publikované.
Vítr si ještě pohrává s pramínky vlasů, co se
prudkým ohybem uvolnily z účesu, ale scéna už znehybněla, podobna
sépiovému tisku z počátku století. Čas vyčkává kdesi opodál, až se bude
moci vrátit, gravitace přivírá oči za příslib, že nebude úplně zapomenuta.
Nakonec splyne z tmavorudých rtů jediné tiché
slovo:
„Znovu.“
Slunce zasvitne škvírou mezi rychle uhánějícími
mraky, okrasné třešně prší květy. Hedvábí zašeptá ve větru, vzduchem se mihne
stříbrný had. Nádech, do trávy padá první rudá krůpěj.
Scéna se znovu zastaví. Japonská princezna stále
ještě svírá jílec otcova meče v pozvednutých pažích, její nemilovaný
manžel stále ještě stojí naproti ní a nic nechápe. Jarní tráva, kvetoucí
stromy, rychle se ženoucí oblaka.
Do dokonale nehybné scény konečně vstoupí i ona
sama. Ve volném bílém kimonu a s rukama za zády mlčky obchází v čase
ustrnulou dvojici. Pozorně sleduje každý drobný detail, rys tváře, napětí ve
svalech. Nechápající překvapení v očích muže, ozbrojeného a přesto
bezbranného. Zoufalství ženy, tak hluboké, že se v něm utopila i nenávist
a strach.
Pomalu obejde dvojici. Nad hlavou se jí ženou mraky
– šedobílé, bouřkové. Ve své proměnlivosti zvláštně stálé a tím víc
zneklidňující. Napětí ukryté v nehybné scéně se skoro dá nahmatat, ale ona
zůstává ledově klidná. Studuje napětí i zdánlivý klid, pohyb meče, směr
vlajících vlasů.
Nakonec jen zavrtí hlavou. Obě postavy se rázem
rozplynou a okolní svět si vydechne úlevou. Vítr se znovu probírá kobercem
trávy, třešňové květy sladkobolně sněží, mraky zpomalí svůj pádivý trysk a
slunce konečně naplno ozáří krajinu, lemovanou od obzoru k obzoru
modravými skalisky.
„Krásné, poetické a okopírované. Ksakru!“ rozhlédne
se po krajině. Mračí se, není spokojená. Po krátkém zaváhání proto mávne
pravačkou – šustot hedvábí a ševelení labutích per – a zelené údolí, kvetoucí
třešně a vůbec celý ten v oparu zahalený svět zmizí do kouřově šedého nic.
Chvíli jen je uprostřed nicoty, nevšímavá
k vířícímu dýmu všude kolem, slepá a netečná i vůči dech beroucí propasti
pod svýma nohama. Přemýšlí, čelo nakrčené soustředěním, oči zavřené. Souměrná
tvář je naprosto klidná, když se ruce podobné labutím křídlům pomalu zvednou a
šedavý dým se rozběsní v mnoha vírech. Tvoří nový svět.
Tráva, pečlivě udržovaná a hebká na dotek bosých chodidel.
Stromy, pravidelně zastřihávané keře, ozdobené paletou nádherných květů. Zpěv
neviditelných ptáků, jemná vůně cizokrajných květin. Stěna z oslnivě
bílého mramoru, stinné zákoutí s jasmínovým houštím. Měkké světlo ranního
slunce, prosvítajícího korunami okolních stromů.
Soustředěná na okamžik v čase pomalu svěsí
paže. Ten dokonalý pohyb neexistujících křídel probudí vítr a vdechne život
nádhernému obrazu cizokrajné zahrady, zároveň však promění smetanově bílé
kimono ve sněhobílou vrstvenou tuniku, zdobenou břečťanem a svlačcem. Nahé paže
ovine dvojice stříbrných hadů, dříve volně rozpuštěné vlasy náhle objímá vysoká
perlová čelenka. V podobě mocné Tolkary otevírá modravé oči, hlubší než
mořské propasti, a rozhlíží se po novém světě.
Temně rudé rty se nepatrně pohnou ve spokojeném
úsměvu. Ano. Takhle si vždy představovala zahradu uvnitř paláce baraquiarských
císařů. Tajemnou a nádhernou ve své skryté eleganci a zdánlivé divokosti,
nereálnou a přesto tak půvabně živoucí.
Hedvábí zaševelí v trávě, když pomalu vykročí
směrem k jasmínovému houští. Štíhlá ruka, tak křehce bledá
v porovnání s temně zelenými lístky, opatrně odhrne stranou pružné
větve. Sluneční paprsky se nemohou prodrat hustou klenbou listí a květů a tak
zůstává ležící tělo ponořené v zelenavém stínu, ona však dobře zná toho
spícího muže.
Sama ho zabila.
Něžně se usměje. Jeho tvář zůstala ušetřena
škrábanců a ran, když padal houštím, a v klamně klidném spánku je půvabná
jako tvář mladé ženy. Přestože zná každý jeho rys, znovu si ho okouzleně
prohlíží. Klenuté čelo, hladké tváře, temné kruhy pod očima, zapříčiněné
dlouhou nemocí. Dokonce se dotkne konečky prstů jeho tmavých vlasů, volně
rozhozených po uschlém listí a zelených výhoncích, když se kolem ní větve
rozestoupí a ona poklekne do trávy k jeho hlavě.
„Coreane!“
Šepot není silnější než ševelení vánku na květech
jasmínu. Prsty se něžně dotknou studeným potem pokrytého čela a zaženou zlý
sen.
„Ještě není konec.“
V odpověď se mezi nedalekými stromy objeví
třímetrová pískově plavá lvice. Zelený a modrý pohled se střetnou v tiché
domluvě, pak dravá šelma s pokorně svěšenou hlavou dojde až k ní.
Očichá nataženou dlaň, pak se čumákem dotkne mužova ramene.
Čas se opět nápadně zpomalí. Zatímco lvice teprve
natahuje hlavu, aby olízla svého prince po tváři, ona se už zvedá, náhle
neklidná a rozrušená. Modré oči jí šednou, černají, když pozvedá nahé paže,
stříbrní hadi se mění v krůpěje mořské vody. Scéna zamrzá, mizí. Šedý kouř
se převalí čarokrásnou zahradou, ukryje lvici i bezvědomého prince, pak i ji
samotnou. Přišel čas to pro tentokrát skončit.
Kurzor nedočkavě bliká na bílé ploše.
Omámeně na něj hledí, ještě neschopna jediného pohybu. Copak si to všechno
vymyslela – jen tak? Bez jediné čárky, jediného písmena? Znechuceně se
zašklebí; byl to nádherný výlet do snového světa, ale jako takový naprosto
nepoužitelný, ne dokud se jí nepodaří zachytit aspoň zlomek onoho okouzlení na
papír.
A to dnes půjde nejspíš velice těžko:
navzdory vypité kávě, tichu a klidu se prostě písmenka odmítají poskládat do
správného obrazu. Mozaika je sice krásná, ale nesrozumitelná pro kohokoliv mimo
její hlavu. Zatraceně!
Ještě naposledy se dotkne klávesnice. Prsty
automaticky přijmou základní polohu, výstupky na písmenech J a F jsou jako
startovní bloky.
Už?
Teď?
Nebo snad teď?
V hlavě jí náhle zazní dávno zapomenutá
melodie, prsty nedočkavě vybubnují rytmus, nenápadně se proplétající všemi
jejími myšlenkami. Už není cesty zpět.
Nekoná se žádné vytrácení světa a reality do šedého
dýmu, z nějž by se vytvořil nový, jiný svět – ne tentokrát. Se šťastným
výkřikem dravého ptáka vyskakuje na nohy a už není oděná do samoty pozdní
deštivé noci. Víří v kruhu krásných tanečnic, veselá a stejně nespoutaná
jako ony, na sobě zářivě rudé sárí, ve vlasech vzácné květy a kůži ozdobenou
hennou.
Divoce víří, drobnými chodidly vytepává do písku
posypaného okvětními plátky planých růží vlastní rytmus v kontrapunktu
k rachocení bubínku a tamburin. Nekonečná melodie ji nutí tančit stále
rychleji, divočeji. Bere dech a zároveň dává sílu rozpřáhnout ruce a
v jediném prudkém záblesku vzlétnout. Vznést se bez ohledu na strmost pádu
a chlad, přinášející ve svém dechu smrt, když se dostane příliš vysoko mezi
hvězdy.
Místo pádu však stále stoupá, nesena ozvěnou, pak už
jen vzpomínkou. Mění se, roste. Sílí. Pouhé lidské tělo je zapomenuto, stejně
tak omezujících pouhých pět smyslů. Rodí se nová melodie, přímo z jejího
srdce. Pomalá, slavnostní, bohatší a složitější každým tónem, rozechvívající
samotné kosti planet.
Konečně může naplno rozvinout svá nová křídla, tak
sametově hebká a pevnější než samotné základy reality. V dokonalé křivce
obletí modravou kouli, která jí byla kolébkou, pak vyráží pryč. Daleko za
hranice vesmíru, kde cítí začátek své nové cesty.
Žádné komentáře:
Okomentovat